Ma már szinte mindenkinek van okostelefonja, amivel együtt jár az is, hogy tud fényképeket készíteni. Néhány egyszerű kompozíciós szabály segítségével jobb fotókat készíthetünk bármilyen témáról. Az is mindegy, hogy milyen fotómasinánk van, a kreatívan használt kompozíciós eszközök többet adnak a képhez, mint a technikai tökéletesség.

Téma és cél – tudjuk mit akarunk, és hogyan akarjuk

A téma lehet bármi, kattoghatunk őrült módjára, mert a memóriában elfér… A saját dolgunkat könnyítjük meg, ha egy pillanatra megállunk. Kevesebbet kell válogatni. Gondolkozzunk azon, mi a cél. Megmutatni, hogy a mienk a legfinomabb kávé? A mi gyerekünk, párunk a legszebb? Nézzük meg, hogy van-e bármi olyan a környezetben, ami elvonja a témáról a figyelmet. Egyszer futókat fotóztam, és bekerült a képbe egy kutya, és épp pisilt… Nem néz ki jól a háttérben. Előfordulhat, hogy a nagy forgalom miatt nem lenne jó a kép. Várjuk meg, amíg az emberek vagy autók egy pillanatra eltűnnek, és akkor kattintsunk. Megéri rászánni az időt. Lehet olyan is, hogy pozíciót kell váltani, mert pl.: egy szemeteskuka nem fog arébb állni. Épületeknél a belogó faágak, vezetékek lehetnek zavaróak. Járjuk körbe, és keressük meg a legelőnyösebb helyet. A fotózásnak nem az a célja, hogy a képen minden rajta legyen, hanem az, hogy kiemeljünk valamit az adott helyzetből.

A harmadolás és az aranymetszés – ezek az alapok

A legegyszerűbb, ha minden középen van… Ez nagyon unalmassá teszi a képet. A telefonok kamera appjaiban elérhető a harmadoló vagy aranymetsző vonalak beállítása. A kettő elég közel esik egymáshoz, szemre a harmadolás jobban megy. Ez sokat segít akkor, amikor a kompozíciót tervezzük. Az aranymetszés esztétikai értékét már az ókorban felismerték, a természetben is felfedezhető ez az arányosság. Használjuk, amikor képet komponálunk! Tegyük a témánkat aranymetsző pontba vagy vonalra. Tájképeknél a horizont ne középre kerüljön, hanem az alsó aranymetsző vonalra vagy annak közelébe. Sokkal izgalmasabb fotókat készíthetünk így, és nem volt szükség ehhez drága felszerelésre.

Ezen a fotón az ablak sarkai kb. az aranymetsző pontokba esnek. A fal középen vágja ketté a képet. A kis ablakban és a nagy ablakban lévő hegyoldal arányai hasonlóak, a ritmushoz a bekandikáló fenyők, a háttérben lévő kis csúcs is hozzáadnak.

Az oszlop nélkül teljesen unalmas kép volna… Az oszlop két vége aranymetszéspontba esik. A szemet a sárga háromszög is vonzza, eléggé elüt a színe a háttérben gyülekező felhőktől.

Mikor komponáljunk középre?

Középre komponálni sem ördögtől való… Vannak olyan témák, amik szeretnek a középpontban lenni. A szimmetrikus dolgokat érdemes középre rendezni. Az épületnek általában jól áll, de a természetben is előfordulhat olyan téma vagy helyzet, ami középre komponálásért kiált.

Ilyen lehet például a tó és a tükröződés. A szimmetria miatt a horizontvonal középre esik. A hegyek, a felhők nézik magukat a tükörben…

Ennél a képnél az árkád szimmetriája kívánta, hogy a sétáló alak középre kerüljön. Az összetartó vonalak vezetik a tekintetet. A szimmetriából kicsit kibillenti a képet a fények és az árnyékok kissé átlós iránya. Ez plusz dinamikát ad a fotónak.

Átlós kompozíciók – egyik sarokból a másikba

Az átlósan komponált képek érdekesek. A kép valamelyik sarkából indul az átló. Dinamikus hatást érhetünk el vele, viszont figyelni kell arra, hogy pontosan milyen irányba vezet. Európában balról jobbra olvasunk, így általában a bal sarokból a jobb sarokba induló átlós kompozíciókat találja kellemesnek a szemünk.

Az erdei ösvény és a híd adta magát ehhez a kompozícióhoz.

A hegy emelkedője és a túrázók is jó irányba tartanak. A szemünknek kellemes ez az átló és a felfele menetel.

Vonalak – vezesd a tekintetet!

A jó képek vezetik a tekintet. A fenti árkádos képen a párhuzamosan összetartó vonalak beszippantják a képbe nézőt.  Ha tudatosan alakítjuk ki a fotónk kompozícióját, akkor arra irányítjuk a figyelmet, amire szeretnénk. Ha figyelünk a képen megjelenő vonalakra, akkor tudjuk terelni a tekintetet. Ehhez rengeteget kell gyakorolni, de az eredmény megéri.

Keretbe foglalva

Szerintem a legjobb keretekkel kezdeni, mert a legkönnyebben azokat vehetjük észre. A Keretbe foglalva című képen is adta magát a veréb körüli fekete keret.

A Vaskapu-szoros egy stégjéről jó kilátás nyílik a túlsó partra. A stég kötelei vezetik a tekintet a másik oldalra. Bátran kísérletezzünk, ha ilyen helyet találunk.

Adj teret!

Senki nem szereti, ha bezárják… Ez igaz a képeken szereplő modellekre, legyenek azok emberek vagy állatok. Általános szabály, hogy abba az irányba hagyjunk nagyobb teret, amerre a modellünk néz. Ha mozgás van a képen, akkor különösen fontos, hogy legyen hova mennie.

Ecce Homo

Összefoglalás

Használd az aranymetszést vagy harmadolást!

Szimmetriánál komponálj középre!

Átlóknál figyelj az irányra – balról jobbra haladjon felfele!

Vezesd a tekintetet vonalakkal!

Adj teret!

Kevesebb több: legyen tisztább a képed!

Gyakorolj és próbálkozz!

Könyvajánló:

Torsten Andreas Hoffmann: Kreatív képkompozíció a fotográfiában